سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بسم الله الرحمن الرحیم

چکه چکه انتظار 60

هیئت هفتگی سه شنبه شب ها پیش کش به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) 

تعجیل در فرج مولانا صاحب الزمان(عجل الله)صلوات

ا للهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

 چرا نام قائم که گفته می شود برای این نام از جا برمی خیزند؟ علتش چیست ؟

وجود دو روایت، دلیل چنین کاری است که یکی، قول امام و دیگری، فعل امام است.
امام صادق(ع) فرموده است: پس بایستید و از خدا تعجیل فرج را طلب کنید»(منتخب الاثر، ص641).
درباره امام رضا(ع) نقل شده است:«وضع الرضا یده علی رأسه و تواضع قائماً و دعی له بالفرج»؛ امام رضا(ع) دستش را بر روی سرش قرار داد و متواضعانه ایستاد و برای فرج او دعا کرد»(منتخب الاثر، ص640).
از این دو روایت، معلوم می‌شود هنگام برده شدن نام امام زمان(ع) باید برخاست و برای حضرت دعا کرد. البته در روایت اول برخاستن را ویژه زمانی می‌داند که لقب قائم ذکر شود و فقط بلند شدن و دعا کردن را می‌رساند. اما روایت دوم، لقب خاص را نمی‌رساند، بلکه هرگاه یادی از امام شود، باید برخاست و دعا کرد و نیز علاوه بر این در روایت دوم دست روی سر نهادن نیز بیان شده است.
امام صادق(ع) سبب این کار را فرموده است: «زیرا غیبت ایشان طولانی است و چون رأفت امام به کسانی که دوستش دارند، زیاد است، هرکس او را به این لقب ـ که اشاره به دولت ایشان دارد و حسرت بر غربت ایشان را می‌رساند ـ یاد کند، امام به او نظر می‌کند و از جمله چیز‌هایی که نشان تعظیم است، برخاستن بنده هنگام نگاه کردن مولا به او است.(منتخب الاثر، ص641).
از این روایت معلوم می‌شود، برخاستن، نشان تعظیم و احترام و بزرگ شمردن امام است و در مورد روایت دوم نیز هر چند کلام امام نیست، اما برداشت راوی ـ به عنوان کسی که حاضر در مجلس است ـ همین تواضع است. راوی می‌گوید: «وتواضع قائماً» یعنی برای تواضع، امام به پا خاست. پس برای بزرگ شمردن امام و کوچک انگاشتن خود، چنین عملی انجام می‌شود.
همچنین برخاستن به هنگام شنیدن نام امام مهدی علیه السلام می تواند به معنای اعلام آمادگی برای یاری و نصرت آن حضرت و همچنین اعلام درک حضور و شهود آن حضرت نیز باشد.
 
اما اینکه واجبه یا مستحب... من از یک کارشناس  پرسیدم،ایشون گفتن:
واجب عقلی میتونه باشه،یعنی عقل حکم میکنه وقتی خبر این مسئله بهمون رسیده و معصوم هم این کار رو انجام داده ، ما هم انجام بدیم.
 
 
http://goli88.persiangig.com/image/Smilies/icon_exclaim.gif برای پذیرایی بفرمایید  اینجا و  اینجا  http://goli88.persiangig.com/image/Smilies/icon_redface.gif
http://goli88.persiangig.com/image/Smilies/icon_exclaim.gifنوای وبلاگو حتما گوش کنید،قشنگه http://goli88.persiangig.com/image/Smilies/icon_smile.gif
http://goli88.persiangig.com/image/Smilies/icon_exclaim.gif آی منتظرااااا کدومتون هفته ی بعد میزبان هیئت  میشه؟
 
 

نوشته شده در سه شنبه 90/7/5ساعت 4:27 عصر توسط سنا شاخه نرگس ( ) |



قالب جدید وبلاگ پیچک دات نت